Agenda

Formatieve cultuur

Inschrijven voor dit evenement is helaas niet meer mogelijk

Doelstelling

Aan het einde van deze bijeenkomst:

  • ken je het onderscheid tussen formatief toetsen, leren en werken;
  • weet je welke aspecten in jouw school van belang zijn om samen te komen tot een formatieve cultuur;
  • heb je concrete instrumenten om daar in jouw eigen school mee aan de slag te gaan.

Inhoud

Veel docenten zijn in hun eigen klas bezig met het thema formatief evalueren. Maar om formatief toetsen, leren en werken nadrukkelijker een plaats te geven in het onderwijs is er meer nodig dan een docent alleen in zijn klas. Er is pas sprake van een formatieve cultuur als alle docenten in alle teams en secties formatief werken, als er een gemeenschappelijke taal is, als niet alleen het leren van de leerlingen maar ook dat van docenten formatief wordt vormgegeven, als al het leren gericht is op groei, als ouders betrokken zijn enzovoort.

In deze bijeenkomst leer je aan de hand van de praatplaat ‘Samen op weg naar een formatieve cultuur’ welke aspecten in jouw school van belang zijn om samen te komen tot een formatieve cultuur. We gebruiken daarbij een aantal concrete werkvormen en instrumenten die je ‘morgen’ met jou eigen team of sectie in jouw eigen school kunt gebruiken.

Formatief evalueren

Formatief evalueren is de tegenhanger van summatief toetsen. Waar summatief toetsen gaat over het verzamelen van informatie, in de meeste gevallen cijfers, als afsluiting van een leerproces, is formatief evalueren veel meer een proces om het leren vorm te geven. Black en Wiliam (2009) spreken van een formatieve toets of formatief evalueren als er bewijsmateriaal van het niveau wordt verzameld, geïnterpreteerd en gebruikt door leraren, leerlingen en hun klasgenoten om beslissingen te nemen over de volgende stappen in het onderwijs. Dat klinkt ingewikkeld, maar waar het in feite om gaat, is dat formatief evalueren een proces is waarin leerdoelen het uitgangspunt zijn en centraal staan, waarbij de leraar en de leerlingen voortdurend proberen te achterhalen waar de leerlingen staan ten opzichte van die leerdoelen en waarbij zowel de leraar de leerlingen als de leerlingen elkaar feedback geven op wat er nodig is om verder te leren.

Schermafbeelding 2019-08-13 om 16.37.15.png

Bij jou op school?

Via de agenda kun je je (gratis) inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Schermafbeelding 2019-08-29 om 16.23.48.png

Afbeeldingen: formatievecultuur.nl en Freepik via flaticon.com

Themasessie

Formatieve cultuur

Data

5 december 2019
Van 13:30 tot 16:30

Locatie

Gymnasium Apeldoorn
Kastanjelaan 10
7316 BN, Apeldoorn