Agenda

Formatief handelen

Doelstelling

Aan het einde van deze bijeenkomst:

  • weet je (beter) wat er wordt verstaan onder formatief evalueren;
  • ken je de voorwaarden waaronder het effect van formatief evalueren groot is;
  • ken je vijf strategieën waarmee je formatief kunt evalueren;
  • kun je formatief evalueren koppelen aan het formuleren van leerdoelen en het helder maken van waar de leerling naar toe werkt;
  • heb je drie voorbeelden ervaren van het zichtbaar maken van leren die je ‘morgen’ in je eigen lessen kunt toepassen;
  • kun je op een effectieve manier feedback geven die gericht is op verder leren.

Inhoud

Formatief evalueren, leren zichtbaar maken en recht doen aan het verschillen, dat klinkt allemaal nogal ingewikkeld. Maar het is beslist geen ‘rocket science’. Zeer waarschijnlijk heb je onbewust al een breed didactisch repertoire om dat te bereiken. Deze bijeenkomst is erop gericht je daarvan bewust te maken, zodat je dat repertoire effectiever kunt inzetten. Daarnaast leer je een aantal strategieën die je in je les kunt toepassen. Je neemt bovendien een aantal concrete werkvormen mee naar huis die je morgen in je eigen onderwijs kunt inzetten.

Formatief evalueren

Formatief evalueren is de tegenhanger van summatief toetsen. Waar summatief toetsen gaat over het verzamelen van informatie, in de meeste gevallen cijfers, als afsluiting van een leerproces, is formatief evalueren veel meer een proces om het leren vorm te geven. Black en Wiliam (2009) spreken van een formatieve toets of formatief evalueren als er bewijsmateriaal van het niveau wordt verzameld, geïnterpreteerd en gebruikt door leraren, leerlingen en hun klasgenoten om beslissingen te nemen over de volgende stappen in het onderwijs. Dat klinkt ingewikkeld, maar waar het in feite om gaat, is dat formatief evalueren een proces is waarin leerdoelen het uitgangspunt zijn en centraal staan, waarbij de leraar en de leerlingen voortdurend proberen te achterhalen waar de leerlingen staan ten opzichte van die leerdoelen en waarbij zowel de leraar de leerlingen als de leerlingen elkaar feedback geven op wat er nodig is om verder te leren.

Schermafbeelding 2019-08-11 om 10.48.02.png

Reacties van andere deelnemers

  • "Inspirerend en praktisch toepasbaar"
  • "Werkvormen en strategieën die ik morgen in de klas kan gebruiken, dat is krachtig."
  • "Het verschil tussen formatief toetsen en formatief evalueren is mij nu veel helderder. En ik ben nieuwsgieriger geworden."
  • "Complimenten. Goede opzet/inhoud van de training. Deskundige trainer."

Bij jou op school?

Via de agenda kun je je (gratis) inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Schermafbeelding 2019-08-29 om 16.23.48.png

Afbeeldingen: Freepik via freepik.com en flaticon.com

Themasessie

Formatief handelen

Data

2 juni 2020
Van 14:30 tot 17:30

Locatie

Wilhelminalaan 4
1741 CN , Schagen

Trainers