Agenda

Formatief evalueren (Oosterhout)

Inschrijven voor dit evenement is helaas niet meer mogelijk

19 maart 2019 - 15:00 - 18:00 uur
Effent
Kruidenlaan 19 Oosterhout

Doelstelling

Aan het einde van deze bijeenkomst:

  • weet je (beter) wat er wordt verstaan onder formatief evalueren;
  • ken je de voorwaarden waaronder het effect van formatief evalueren groot is;
  • ken je vijf strategieën waarmee je formatief kunt evalueren;
  • heb je drie voorbeelden ervaren van de (eenvoudige) inzet van ICT voor het zichtbaar maken van leren;
  • kun je formatief evalueren koppelen aan het formuleren van leerdoelen en het helder maken van waar de leerling naar toe werkt;
  • kun je op een effectieve manier feedback geven die gericht is op verder leren.

Inhoud

Formatief evalueren, leren zichtbaar maken en recht doen aan het verschillen, dat klinkt allemaal nogal ingewikkeld. Maar het is beslist geen ‘rocket science’. Zeer waarschijnlijk heb je onbewust al een breed didactisch repertoire om dat te bereiken. Deze bijeenkomst is erop gericht je daarvan bewust te maken, zodat je dat repertoire effectiever kunt inzetten. Daarnaast leer je een aantal strategieën die je in je les kunt toepassen. Je neemt bovendien een aantal concrete werkvormen mee naar huis die je morgen in je eigen onderwijs kunt inzetten.

Daarnaast is het geven van feedback gericht op verder leren een belangrijke component van formatief evalueren. Het is dan wel belangrijk om te weten en helder te maken waar een leerling naar toe werkt. Dat is waar deze bijeenkomst zich ook op richt: het helder maken van waar een leerling naar toe werkt en het geven van feedback gericht op verder leren. We leggen de koppeling tussen het (laten) formuleren van leerdoelen en formatief evalueren en eindigen met het ontwerpen en ontwikkelen van een lesactiviteit voor in je eigen onderwijs.

Formatief evalueren

Formatief evalueren is de tegenhanger van summatief toetsen. Waar summatief toetsen gaat over het verzamelen van informatie, in de meeste gevallen cijfers, als afsluiting van een leerproces, is formatief evalueren veel meer een proces om het leren vorm te geven. Black en Wiliam (2009) spreken van een formatieve toets of formatief evalueren als er bewijsmateriaal van het niveau wordt verzameld, geïnterpreteerd en gebruikt door leraren, leerlingen en hun klasgenoten om beslissingen te nemen over de volgende stappen in het onderwijs. Dat klinkt ingewikkeld, maar waar het in feite om gaat is dat formatief evalueren een proces is waarin leerdoelen centraal staan en het uitgangspunt zijn, waarbij de leraar en de leerlingen voortdurend proberen te achterhalen waar de leerlingen staan ten opzichte van die leerdoelen en waarbij zowel de leraar de leerlingen als de leerlingen elkaar feedback geven op wat er nodig is om verder te leren.

Uitgangspunten

Onze uitgangspunten:

  • Practice what you preach
    Onze workshops en trainingen zijn zo vormgegeven dat de inhoud en de vorm naadloos op elkaar aansluiten.
  • Morgen direct toepasbaar
    Onze workshops en trainingen zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.
  • Leren door ervaren en zelf doen
    In onze workshops en trainingen ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Reacties van andere deelnemers

  • "Inspirerend en praktisch toepasbaar"
  • "Werkvormen en strategieën die ik morgen in de klas kan gebruiken, dat is krachtig."
  • "Het verschil tussen formatief toetsen en formatief evalueren is mij nu veel helderder. En ik ben nieuwsgieriger geworden."
  • "Complimenten. Goede opzet/inhoud van de training. Deskundige trainer."